Derfor skal I gøre det
Ved lavrisikooperationer, hvor der er tale om mindre operative indgreb på overvejende raske patienter, er der oftest ikke behov for fysiske anæstesiologiske undersøgelser forud for indgrebet – og anæstesitilsynet består derfor blot af en kort samtale mellem anæstesilæge og patient og evt. pårørende.
Det er ressourcekrævende for både patienter og sundhedsvæsenet.
Hvis man i stedet laver elektroniske tilsyn ud fra journalmateriale og lignende, kan patienterne spare ventetid og eventuelt transport, mens anæstesipersonalet sparer tid. Det frigiver ressourcer til de patienter, der har det største behov.
FAKTA Hvad er ”mindre operative indgreb” og ”raske patienter”?
Lavrisiko-operationer er mindre indgreb, hvor risikoen for komplikationer under og efter indgrebet er lav. Det er fx nogle brokoperationer, kikkertoperationer, hånd- og fodkirurgi, kosmetiske indgreb med flere.
Raske patienter defineres som patienter i kategorierne ASA I og II: Raske patienter eller patienter med let velbehandlet systemisk sygdom, som f.eks. forhøjet blodtryk, forhøjet blodsukker, overvægt, rygning og let alkoholindtag.
Sådan gør I
1. Lav en prøvehandling
Vælg få patientkategorier og én henvisende stamafdeling.
2. Lav en baseline
... på antallet af anæstesitilsyn, I aktuelt udfører, så I kan følge udviklingen.
TIP
Hvis man i SFI'en kan angive at tilsynet er udført ud fra journalen alene, kan man fremadrettet trække tal på disse og følge processen.
3. Udarbejd en instruks
Den skal indeholde:
- Kriterier for fysisk fremmøde. Søg evt. inspiration i:
- 2.1.3. Præoperativt anæstesitilsyn, se under "Visitation til fysisk tilsyn eller elektronisk tilsyn"
- Skaleringsværktøj. Vælg Klogt (A4) (vaelgklogt.dk).
- Kriterier for oplysninger, der skal foreligge i journalen fra henvisende afdeling. Det kan være indlæggelsesjournal, oplysninger om operation, udfyldt patientspørgeskema mm. Se f.eks. 2.1.3. Præoperativt anæstesitilsyn, se under "Standardkrav forud for visitation".
4. Beskriv arbejdsgangen
...i jeres afdeling – hvem gør hvad og hvornår?
I skal sikre jer, at der på afdelingen, er enighed om, hvilke patienter der skal ses fysisk, og hvilke der ses elektronisk, samt at der foreligger en instruktion i revurdering inden anæstesi.
5.Informer og instruer personalet
... i de nye arbejdsgange.
TIP
Uddel gerne støtteværktøjer (posters, lommerkort, telefonnummer til spørgsmål om konkrete patienter…).
6. Informer og instruer alle de henvisende afdelinger
... grundigt i kriterierne. Fortæl om baggrunden og gentag gerne informationen løbende ved behov.
TIP
Uddel gerne støtteværktøjer (posters, lommerkort, telefonnummer til spørgsmål om konkrete patienter…). Find inspiration her:
- Anæstesitilsyn fra Vælg Klogt
- Skaleringsværktøj fra Vælg Klogt
- Vejledning fra Vælg Klogt: Skaleringsværktøj til digitale anæstesitilsyn
- Patientvejledning fra HEM
7. Oplær
... det henvisende personale i at informere patienten kort om anæstesi. Suppler gerne med elektroniske medier om anæstesi, f.eks. links eller QR-kode, som i forvejen er tilgængeligt mange steder, og som I også kan bruge til de fysiske tilsyn.
8. Definer opgaver og handlinger
... der skal udføres ved tjek-in før anæstesi og indgreb hos patienter, der ikke har fået et fysisk tilsyn, hvis det giver anledning til ændringer i den planlagte anæstesi (f.eks. ”kontakt den ansvarlige anæstesilæge”). Det kan være den vanlige revurdering af faste og tørste, SARI-score, tandstatus samt refluks.