Derfor skal I gøre det

Hænder tager udstyr ud af personaleskab

Medicin har et meget stort klimaaftryk, og selv en lille reduktion giver en stor CO2ebesparelse.

Sådan gør I

1. Overblik

Skab overblik i medicinrummet. Åbn medicinskabet, tag fat i hvert enkelt præparat og dan jer et overblik over, hvor tit det bruges.

2. Fjern medicin

som kun bruges meget sjældent fra sortimentet.

3. Bestil mindre

af det medicin, som ofte løber på dato. Det kan både være mindre pakningsstørrelser og færre pakker

4. Særlige lægemidler

Kan I få patienten til selv at medbringe særlige lægemidler under indlæggelsen? Hvis det ikke er muligt, kan I så låne det i en anden afdeling?

5. Præparatet følger patienten

Når patienten overflyttes eller udskrives, skal præparater, der har været inde på stuen, følge patienten videre.

6. Medicinrester

Smider I ofte rester ud af det medicin, der tages med ud af medicinrummet? Undersøg, om I kan ændre på praksis, eller om medicinen fås i mindre pakningsstørrelser.

7. Lån af hinanden

Undersøg hvilke typer medicin, der sjældent bruges på afsnittet, og derfor risikerer at løbe på dato, og som kan lånes hos et andet afsnit i nærheden. Kan de omvendt låne noget af jer?

TIP: Lån hele pakninger, så informationerne om indeholder kommer med videre. Hvis det ikke er muligt, så husk at skriv udløbsdato på den lånte medicin eller lån hele blisterark, hvor informationerne er påtrykt.

8. Større pakninger

Undersøg om enkeltpakkede præparater (som I bruger meget, eller som har en lang holdbarhed) kan købes hjem i større pakninger eller flasker, så I sparer på emballage og transport.

9. Informer

Oplys jeres kolleger om ændringerne. Kommuniker alle ændringer, låneaftaler og fjernet medicin til jeres kollegaer, så der ikke opstår en situation, hvor I pludseligt mangler medicinen akut.

10. Brug data

Tæl eller vej jeres affald før og efter I implementerer tiltaget.

Opmærksomhedspunkter

Samarbejdspartnere

Sådan gør andre

I Horsens bruger de paracetamol i tabletform

"Vi har arbejdet på at erstatte intravenøs paracetamol med tabletter, ved at time præmedicineringen. Det har givet besparelser på CO2e-udledning og økonomi. Vi sparer både emballage og et sæt infusionsslanger. Og så koster tabletter 0,16 kr. per behandling mod 3,65 kr. for den intravenøse."

Hedvig Lerche Mosegaard, Anæstesisygeplejerske, Operationsafsnittet, Regionshospitalet Horsens

Det er dyrt at kassere medicin

En analyse foretaget af Hospitalsapoteket kaster lys på det skjulte "spild", der opstår, når medicin kasseres – lige fra medarbejdernes tidsforbrug til transporten væk til den særlige destruktion. Den viser at en kassation af lagerført medicin sætter gang i otte processer á 20 minutter til i alt 77 kr., mens tallene for ikke-lagerførte lægemidler (skaffevarer) er 12 processer og 32 minutter til 122 kr. Penge, der skal lægges oven i anskaffelsesprisen og CO2e-udledningen, og som er spildt, hver gang medicin ender i skraldespanden.

I Randers deles de om medicinen

På Regionshospitalet i Randers har endoskopien, anæstesien og operationsafsnittet sat streg under fælles i deres fælles medicinrum, hvor man nu deles om præparaterne. Oprydning og systematisering har medført mindre medicinspild og et bedre arbejdsmiljø i rummet.

I Viborg udfasede de medicin

På Fødeafdelingen, HEM, har de med kritiske briller reduceret mængden eller helt udfaset en række præparater, som aldrig eller sjældent blev udleveret og eventuelt kunne lånes på andre afdelinger. En af erfaringerne var at samarbejde på tværs af afdelinger, organisationer og fagligheder var vigtig for resultaterne.